15 belangrijke vragen die je aan je trouwfotograaf moet stellen
(en onze antwoorden)
Héle goede vraag! Het komt voor dat je te maken hebt met een bedrijf dat verschillende fotografen kan inzetten voor het fotograferen van jullie bruiloft. Degene met wie je de besprekingen voert, is dan misschien helemaal niet de fotograaf die op jullie trouwdag voor je neus staat. Vraag hier zeker even naar!
Ons antwoord:
Jazeker, Martin en Bart vormen samen en wij zijn ook de fotografen die jullie trouwdag vastleggen. Alleen in noodgevallen (bijvoorbeeld bij ziekte) kán er een vervanger worden ingeschakeld, maar dat is dan altijd in overleg met jullie.
Je wilt een trouwfotograaf die uitgerust en goed voorbereid aan het fotograferen van jullie trouwdag begint. Vraag daarom gerust naar het werkschema van een fotograaf voor je besluit of je deze wilt boeken.
Ons antwoord:
Wij beperken ons tot enkele bruiloften per maand. Omdat we ná jullie trouwdag nog echt enkele dagen werk hebben aan het uitzoeken en bewerken van alle foto's én omdat we het belangrijk vinden júllie trouwdag daarbij nog helder voor de geest te hebben. Dat kan niet als je in een week 3 bruiloften fotografeert. Het liefst zijn we helemaal klaar met een fotoreportage voor we aan de volgende beginnen.
Ook niet onbelangrijk: als wij een hele dag bij jullie zijn voor de fotografie, betekent dit vaak een werkdag van 15 à 16 uur. Helemaal niet erg, maar dat moet je niet vaak achter elkaar doen...
Elk gemeentehuis, elke kerk en elke feestzaal heeft specifieke eigenschappen waar je trouwfotograaf rekening mee moet houden. Het is dan natuurlijk handig als je fotograaf de locatie(s) al kent.
Ons antwoord:
Wij hebben al heel wat bruiloften vastgelegd, maar uiteraard komen wij ook regelmatig op nieuwe plekken. Onze gewoonte is om de voor ons onbekende locaties vóór jullie bruiloft al te bezoeken om zodoende goed beslagen en met de juiste apparatuur op jullie trouwdag te werken.
Elke trouwfotograaf heeft hier een eigen opvatting over. Vaak moet je een bedrag aanbetalen bij het boeken, soms moet je het hele bedrag al vóór je trouwdag hebben voldaan. Het is dus raadzaam hier naar te vragen, zodat je daar ook rekening mee kunt houden. Het kan ook van doorslaggevend belang zijn; als een fotograaf al ver voor je trouwdag betaald wil worden, komt dat misschien financieel helemaal niet goed uit...
Ons antwoord:
Bij ons betaal je bij het definitief maken van de boeking een aanbetaling van € 250,-. Pas als jullie álle foto's van ons hebben ontvangen, volgt de eindafrekening.
Als de bruiloft is geweest, ben je natuurlijk benieuwd naar de foto's! De 'verwerkingstijd' kan van fotograaf tot fotograaf enorm verschillen, dus vraag hier zeker even naar. Het kan ook geen kwaad om een uiterste termijn vast te leggen in de schriftelijke overeenkomst, dat voorkomt discussies achteraf.
Ons antwoord:
Van ons krijg je binnen 24 uur na je bruiloft een 30-tal foto's als 'sneak preview'. Dit zijn enkele hoogtepunten uit de dag die je alvast kunt gebruiken voor je socials en om aan familie te sturen - en natuurlijk om al een idee te krijgen van hoe de hele reportage er uit gaat zien.
De héle reportage krijg je uiterlijk 3 weken na je bruiloft aangeleverd, want daar wil je gewoon niet te lang op wachten! Dit zijn ook zaken die wij schriftelijk vastleggen in het contract, dus daar mogen jullie ons zéker aan houden
Het aantal geselecteerde en bewerkte foto's dat jullie ontvangen hangt vanzelfsprekend af van hoe lang de fotograaf bij jullie trouwdag aanwezig is en of je één of twee fotografen hebt geboekt. Toch is het wel verstandig om de vraag te stellen, omdat iedereen anders werkt en je dan toch een idee krijgt van het aantal foto's dat een fotograaf normaal gesproken zal afleveren.
Ons antwoord:
Hoeveel foto's wij uiteindelijk selecteren, bewerken en aan jullie afleveren hangt bij ons niet alleen af van de tijdsduur. Ook het aantal 'evenementen' tijdens een trouwdag is bepalend. Is er bijvoorbeeld ook een kerkdienst, dan betekent dat automatisch al weer meer foto's.
Het is dus nogal afhankelijk van de indeling van jullie dag, maar voor een dag dat wij van begin tot eind bij jullie trouwdag aanwezig zijn, mag je uitgaan van zeker zo'n 500 à 600 foto's.
Zeer belangrijk om dit aan te kaarten! Bepaalt de fotograaf welke foto's er in het album komen, of doen jullie dat? Hebben jullie wat te zeggen over de opmaak en uitvoering van een album?
Ons antwoord:
Een luxe fotoalbum in bewaarbox kan worden gemaakt vanaf € 375,- incl. BTW (20 pagina's - ca. 50 foto's - 30 x 30 cm.). Een fotoalbum kan ook altijd nog ná aflevering van de fotoreportage bij ons worden besteld, dat hoeven jullie dus niet meteen te beslissen.
Onze werkwijze is in al die gevallen hetzelfde: Jullie bepalen welke foto's er in het album komen. Wij gaan met die selectie een opmaak in elkaar zetten en sturen die ter goedkeuring als PDF-bestand naar jullie toe. Ook maken jullie de keuze van het materiaal en kleur van de kaft van het album, de achtergrondkleur van de pagina's, de tekst op de voorkant van het album etc. etc.
Pas als jullie 100% tevreden zijn, gaan we het album voor jullie bestellen. Mét de luxe bewaarbox er bij natuurlijk!
Voor fotografen is het ontzettend belangrijk om te kunnen laten zíen wat ze doen. Alleen op basis van de beelden kunnen ze nieuwe klanten aantrekken. Daarom zetten ook veel trouwfotografen beelden van bruiloften online op hun website en sociale media.
Ons antwoord:
In onze contracten wordt aangegeven dat we het recht voorbehouden om enkele foto's uit jullie reportage te gebruiken op onze website en social media-kanalen. Hierbij maken we altijd heel bewust een keuze uit foto's waar veelal alleen het bruidspaar op te zien is, om te voorkomen dat familieleden en vrienden ongevraagd op onze website te zien zijn.
Wij kunnen op geen andere manier ons werk adverteren dan door het te laten zien. Op onze website staan dan ook alleen échte trouwfoto's, niets is in scène gezet om een leuk plaatje voor de website te hebben.
Zie ook de Privacy-pagina voor meer informatie over dit onderwerp.
Uiteraard zetten veel trouwfotografen juist díe foto's op hun website en social media waar ze zelf erg tevreden over zijn. Toch is het niet verstandig om een keuze voor jullie trouwfotograaf alleen daar van af te laten hangen. Vraag daarom zeer zeker om complete reportages om een écht goed beeld te krijgen van de stijl en werkwijze van je trouwfotograaf.
Ons antwoord:
Ook wij zetten foto's online die we zelf mooi vinden, maar ook waarvan we vinden dat ze een goede weergave zijn van wat wij doen. Bij ons vind je geen complete reportages op de website maar slechts een kleine selectie van de foto's uit een reportage. Dat spreken we zo met onze bruidsparen af.
Daarbij zijn we ook zeer terughoudend in het plaatsen van foto's van familieleden en vrienden die ook op de bruiloft aanwezig waren. Dit alles vanuit de opvatting dat we niet zomaar júllie privé-aangelegenheid online gaan zetten en om te voorkomen dat mensen onaangenaam verrast kunnen worden als ze ineens hun foto op onze website tegenkomen.
Echter: als we bij bruidsparen op bezoek gaan om kennis te maken, nemen we wél complete reportages mee, juist omdat ze dan een goed beeld krijgen van onze werkwijze.
Wacht daar niet te lang mee. Het is helemaal niet gek om al een jaar van tevoren je fotografen te boeken. Er is ook bij bruiloften sprake van een 'seizoen', dat grofweg loopt van april tot september. Het kan dan behoorlijk druk zijn! Ook als je een bijzondere datum hebt gekozen voor jullie bruiloft is het raadzaam echt op tijd de boekingen te doen.
Ons antwoord:
Als je ons boekt, reserveren we niet alleen jullie trouwdag zelf, maar plannen we ook tijd in voor de voorbereidingen en natuurlijk de nabewerkingstijd van jullie trouwreportage. Voor de dagen direct ná een boeking nemen wij geen nieuwe boeking aan. We willen elk bruidspaar de aandacht geven die het verdient en dat kan niet als je moe van een reportage de dag ervóór aan de volgende begint.
Dat houdt dan wel in dat onze agenda vrij snel 'volloopt', dus ook bij ons is het aan te raden op tijd jullie dag te claimen!
Je moet er niet aan denken! En dus is het een belangrijke vraag: heeft je fotograaf voldoende spullen bij zich om technische rampen het hoofd te bieden?
Ons antwoord:
Het blijft techniek en er kan daarom altijd iets gebeuren met een van onze camera's, maar dan hebben we dus altijd voldoende apparatuur bij ons om de reportage gewoon te maken. Jullie zullen er niets van merken! Ook hebben we alle voorzorgsmaatregelen getroffen om absoluut zeker te weten dat er geen foto's verloren gaan.
Ook weer zoiets waar je niet aan wilt denken, maar het kán gebeuren: je fotograaf belt af omdat hij/zij ziek is of om andere redenen echt niet kan komen fotograferen op jullie bruiloft. Vraag daarom altijd bij een kennismaking hoe dat dan wordt opgevangen.
Ons antwoord:
In het geval dat één van ons (of zelfs wij allebei) door ziekte of andere omstandigheden écht niet in staat zijn om jullie trouwdag vast te leggen, zorgen wij zelf voor absoluut gelijkwaardige vervanging. Ter geruststelling: dit hebben we nog nooit hoeven doen, maar we hebben wel in ons netwerk fotografen die we in dergelijke situaties kunnen inschakelen.
Er kunnen redenen zijn om een bruiloft uit te stellen of misschien zelfs helemaal niet door te laten gaan. Het is goed om vooraf te informeren hoe het dan zit met boekingen die je al gedaan hebt.
Ons antwoord:
Als een bruiloft moet worden uitgesteld, is er wat ons betreft niets aan de hand. Op het moment dat jullie een nieuwe datum hebben gekozen, horen we dat graag zo snel mogelijk. We komen dan op de nieuwe datum jullie trouwdag vastleggen, aangenomen dat we voor die datum niet al een andere boeking hebben staan. Mocht het gebeuren dat wij op jullie nieuwe datum al geboekt zijn, dan krijgen jullie de aanbetaling van ons terug en vervalt de boeking.
Als een bruiloft wordt geannuleerd wordt de aanbetaling niet teruggestort maar worden er ook verder geen kosten in rekening gebracht.
Nemen jullie fotografen zelf een broodtrommeltje mee, of wordt er verwacht dat jullie voor hun eten en drinken zorgen? Een puur praktische maar zeer zinvolle vraag!
Ons antwoord:
Gedurende de dag vinden we een kopje koffie op z'n tijd wel prettig en de lunch nemen we vaak ook zelf mee tenzij ook daarvoor al iets is afgesproken met het bruidspaar. Als we ook de avond gaan fotograferen, is het bij het diner wel de bedoeling dat er voor ons ook wat te eten zal zijn.
Tijdens het diner blijven wij gewoon alert op zaken die vastgelegd moeten worden (spontane speeches, grappige momenten, etc). Wel stellen we het op prijs als we – in overleg met het personeel – een geschikte plek kunnen krijgen om ook even wat te eten. Wij zitten nooit bij jullie gasten aan tafel maar wel altijd in de buurt.
Lopend buffet of BBQ?
Hartstikke leuk, maar in dat geval hebben wij het liefst een "crew maaltijd" omdat dat voor ons praktischer is.
Als je niet alleen foto's wilt maar ook een videoreportage wilt laten maken, is het belangrijk dat je daarvoor de juiste partij in de arm neemt. Vraag bij een videograaf ook altijd wat er wordt vastgelegd en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.
Ons antwoord:
Nee, wij hebben ons gespecialiseerd in fotografie en maken géén videoreportage. Wij kunnen jullie wel adviseren bij het kiezen van een goede videograaf voor jullie bruiloft.


